Ekonomsko poslovanje prevoznika u direktnoj je vezi i sa bezbednošću saobraćaja u javnom prevozu. Ovo je jedan od zaključaka današnjeg okruglog stola na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu. Sve veći problem sa nedovoljnim brojem vozača u Srbiji, veliki troškovi poslovanja s jedne i siva ekonomija s druge strane guše prevoznike i direktna posledica je slabiji kvalitet prevoz putnika. Ovim problemima ne bi trebalo da se bave samo prevoznici, već i nadležne državne službe i ministarstva jer je to ozbiljan društveni problem.

Prepoznajući značaj i ulogu delatnosti javnog saobraćaja u Srbiji kao i brojne probleme sa kojima se suočavaju privrednici u ovoj delatnosti, Unija poslodavaca Srbije je na današnjem okruglom  stolu “Bezbednost saobraćaja u javnom prevozu“ okupila predstavnike institucija koje se bave politikama u drumskom prevozu i transportu kao i poslodavce, ljude iz struke i zainteresovane koji žele i mogu da utiču na bolje uslove poslovanja.

  • Drumski saobraćaj u Republici Srbiji trenutno je u izuzetno teškom položaju i potrebni su veliki napori da se postojeće teškoće ublaže – istakao je Goran Aleksić, direktor udruženja Srbijatransport. – Deficit radne snage i nedostatak profesionalnih vozača je u gotovo najvećoj meri pogodio upravo ovaj sektor.

Siva ekonomija, nezakonito poslovanje u saobraćaju, nelegalni prevoznici predstavljaju ogroman problem, a nedovoljan rad nadležnih državnih organa ostavlja prostor za takvo poslovanje, štetno za legalno poslovanje i za državnu kasu.

Privrednici koji obavljaju poslovne aktivnosti u ovoj delatnosti posebno su ukazali i na činjenicu da su cene usluga prevoza niske zbog platežne sposobnosti i nelojalne konkurencije a pri tome porezi na dodatu vrednost imaju jako visoke stope za ovu vrstu delatnosti. Visoki porezi i doprinosi na zarade izuzetno opterećuju poslovanje, uz veliki pritisak naplate.

Veliki problem jesu izuzetno velike akcize na naftne derivate, tako da je neophodno, uz kontrolu poreskih organa, omogućiti beneficije akciza preduzećima javnog drumskog saobraćaja. Rast cena rezervnih delova je značajan, a nabavka otežana zbog finansijskih problema u poslovanju i naplate potraživanja. Takođe, negativne kursne razlike izuzetno nepovoljno utiču na poslovanje.

Kao ključni problem, ipak je istaknut nedostatak stručnog kadra, profesionalnih vozača kojih u ovom trenutku nedostaje više hiljada u drumskom saobraćaju u kom posluje 1.322 poslodavca i 666 preduzetnika koji zapošljavaju 21.013 radnika. U tom smislu sa ovog okruglog stola pokrenuta je inicijativa za hitno rešavanje nedostatka profesionalnih vozača u Republici Srbiji koji preti da ugrozi ne samo bezbednost saobraćaja i funkcionisanje sistema javnog prevoza, nego i poslovanje domaće privrede i stranih investitora.

  • Ponuđeni predlozi za rešavanje ovog gorućeg pitanja se mogu posmatrati kao društveni problem sa pitanjem: Ko će nama u narednih pet godina obavljati prevoz u Srbiji? – zapitao se prof. dr Krsto Lipovac, sa Saobraćajnog fakulteta. – Ono što je važno jeste uticati u velikoj meri na način na koji će se mladi ljudi zainteresovati za ovaj sektor i regrutovati kroz medijske kampanje, ali i kroz stipendiranje od strane poslodavaca. Takođe, značajno je uticati na povećanje broja odeljenja u stručnim školama uz podizanje kvaliteta obrazovnih profila.
    – Jedno od rešenja može da bude i snižavanje starosne granice za vozače D kategorije sa sadašnjih 24 na 21 godinu kao što je to u Nemačkoj – rekao je Mirko Vučinić, direktor udruženja Panontransport.

Sa druge strane od poslodavaca se očekuje da obezbede dostojanstvene uslove rada u skladu sa zakonom uz pristojnu zaradu, praćenje razvoja kadrova i njihovo stalno usavršavanje i napredovanje koje će pratiti i rast plate.

Kako bi se kadrovi zadržali u Srbiji, uslovi poslovanja se moraju usaglasiti sa uslovima poslovanja u EU i to je jedini način da sektor saobraćaja ostane prisutan i konkurentan na tržištu.